Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp totalt

Indikator SE. 1.1. 1

Indikatorn visar utsläpp av växthusgaser inom Uppsalas geografiska område. Här ingår utsläpp från uppvärmning, elanvändning (inklusive ånga och kyla), trafikarbete samt icke-energirelaterade utsläpp från jordbruk och industriprocesser. Tillägg görs också för Uppsalabornas långväga semester- och affärsresande. Utsläpp från varor och livsmedel som Uppsalaborna konsumerar ingår inte. Utsläppen omfattar koldioxid, metan och dikväveoxid och redovisas i ton koldioxidekvivalenter (CO2e). Energianvändning för uppvärmning är normalårskorrigerad enligt SMHI:s graddagar.

Utsläpp av växthusgaser inom Uppsalas geografiska område.

Rad-id Mätområde Datum Värde (kton)

0

Totalt

1990

1382

1

Totalt

2000

1262

2

Totalt

2010

1349

3

Totalt

2011

1301

4

Totalt

2012

1190

5

Totalt

2013

1235

6

Totalt

2014

1154

7

Totalt

2015

1152

8

Totalt

2016

1162

9

Totalt

2017

1179

10

Totalt

2018

1250

11

Totalt

2019

1159

12

Totalt

2020

844

13

Totalt

2021

875

14

Uppvärmning

1990

562

15

Uppvärmning

2000

330

16

Uppvärmning

2010

414

17

Uppvärmning

2011

386

18

Uppvärmning

2012

326

19

Uppvärmning

2013

352

20

Uppvärmning

2014

314

21

Uppvärmning

2015

291

22

Uppvärmning

2016

317

23

Uppvärmning

2017

310

24

Uppvärmning

2018

365

25

Uppvärmning

2019

292

26

Uppvärmning

2020

198

27

Uppvärmning

2021

204

28

Elanvändning

1990

188

29

Elanvändning

2000

209

30

Elanvändning

2010

183

31

Elanvändning

2011

166

32

Elanvändning

2012

141

33

Elanvändning

2013

154

34

Elanvändning

2014

114

35

Elanvändning

2015

117

36

Elanvändning

2016

119

37

Elanvändning

2017

116

38

Elanvändning

2018

139

39

Elanvändning

2019

127

40

Elanvändning

2020

107

41

Elanvändning

2021

121

42

Transport

1990

273

43

Transport

2000

283

44

Transport

2010

289

45

Transport

2011

275

46

Transport

2012

261

47

Transport

2013

255

48

Transport

2014

251

49

Transport

2015

274

50

Transport

2016

263

51

Transport

2017

261

52

Transport

2018

257

53

Transport

2019

253

54

Transport

2020

226

55

Transport

2021

228

56

Arbetsmaskiner

1990

37

57

Arbetsmaskiner

2000

36

58

Arbetsmaskiner

2010

44

59

Arbetsmaskiner

2011

47

60

Arbetsmaskiner

2012

46

61

Arbetsmaskiner

2013

48

62

Arbetsmaskiner

2014

48

63

Arbetsmaskiner

2015

40

64

Arbetsmaskiner

2016

39

65

Arbetsmaskiner

2017

42

66

Arbetsmaskiner

2018

38

67

Arbetsmaskiner

2019

40

68

Arbetsmaskiner

2020

43

69

Arbetsmaskiner

2021

45

70

Industri, avfall och avlopp

1990

34

71

Industri, avfall och avlopp

2000

51

72

Industri, avfall och avlopp

2010

57

73

Industri, avfall och avlopp

2011

53

74

Industri, avfall och avlopp

2012

51

75

Industri, avfall och avlopp

2013

57

76

Industri, avfall och avlopp

2014

51

77

Industri, avfall och avlopp

2015

50

78

Industri, avfall och avlopp

2016

52

79

Industri, avfall och avlopp

2017

49

80

Industri, avfall och avlopp

2018

47

81

Industri, avfall och avlopp

2019

45

82

Industri, avfall och avlopp

2020

38

83

Industri, avfall och avlopp

2021

37

84

Jordbruk

1990

107

85

Jordbruk

2000

100

86

Jordbruk

2010

89

87

Jordbruk

2011

92

88

Jordbruk

2012

90

89

Jordbruk

2013

92

90

Jordbruk

2014

93

91

Jordbruk

2015

94

92

Jordbruk

2016

92

93

Jordbruk

2017

93

94

Jordbruk

2018

89

95

Jordbruk

2019

90

96

Jordbruk

2020

93

97

Jordbruk

2021

90

98

Långväga resande

1990

182

99

Långväga resande

2000

253

100

Långväga resande

2010

273

101

Långväga resande

2011

281

102

Långväga resande

2012

275

103

Långväga resande

2013

278

104

Långväga resande

2014

283

105

Långväga resande

2015

286

106

Långväga resande

2016

289

107

Långväga resande

2017

308

108

Långväga resande

2018

315

109

Långväga resande

2019

312

110

Långväga resande

2020

139

111

Långväga resande

2021

150

Datakälla: SCB, SMED, el- och värmeproducenter, SMHI, resvaneundersökningar, mfl. Kombineras av Uppsala kommun.

Kommentar

Uppsalas mål är att vara klimatneutralt 2030 för att bli klimatpositivt senast 2050. För att nå detta mål behöver växthusgasutsläppen minska med 10-14 procent per år.

År 2021 beräknas Uppsalas klimatpåverkan från el- och värmeanvändning, transporter, jordbruk och industriprocesser samt Uppsalabornas långväga resande uppgå till 875 tusen ton koldioxidekvivalenter. Det är 3,7 ton/invånare.

År 2020 beräknades Uppsalas utsläpp till 844 tusen ton. Det innebär att utsläppen har ökat med ca 4% från 2020 till 2021. Enligt resultatet har utsläppen ökat inom el- och värmeanvändning, långväga resande, transporter och arbetsmaskiner medan utsläppen från jordbruk och industri har minskat något.

Utsläppen inom uppvärmning kommer framförallt från fjärrvärmen vilken värmer över 90 procent av Uppsalas bostäder. Utsläppen i fjärrvärmeproduktionen kommer framförallt från den fossila plasten (cirka 40 procent) i det brännbara avfallet som förbränns i produktionen. Se mer under avsnittet Energi.

Utsläppen av elanvändning har ökat gentemot 2020 men den förbrukade mängden el i Uppsala har också ökat. Utsläppen ökar dock mer än användningen av el. Utsläppen från elanvändning är beräknade utifrån en Uppsalamix, det vill säga en kombination av lokal elproduktion och Nordisk elmix.

Utsläppen inom trafik omfattar all trafik som sker inom kommunens gränser och baseras på bland annat trafikräkningar och uppgifter om fordonsflottans sammansättning.

Sektorn för jordbruk och industri omfattar icke energirelaterade utsläpp från bland annat idisslare, gödselhantering och markbearbetning i jordbruket, industriprocesser och produktanvändning samt från avfallsupplag och avlopp.

Utsläppen från långväga resande domineras av utsläppen från flygresor men inkluderar även väg- och båttrafik. Utsläppen för långväga resande minskade drastiskt 2020 till följd av pandemin men som förväntat ökar utsläppen 2021 när restriktionerna lyfts. Däremot är utsläppen från 2021 hälften så stora som 2019, vilket antyder att utsläppen kan fortsätta öka om resvanorna återgår till 2019:s nivåer.

Minskningen av utsläpp från lokala aktiviteter har de senaste åren motverkats av en kraftig ökning av utsläpp från Uppsalabornas långväga semesterresande, där flyg är den stora källan. Utöver flyg ingår väg- och båttrafik. Under pandemi-året 2020 antas dock utsläppen från långväga resande ha minskat stort. Denna minskning bedöms dock inte vara bestående.

Utsläppen från tillverkning utanför Uppsala av livsmedel, produkter och byggnadsmaterial är idag inte med i sammanställningen på grund av att data saknas. Överslagsberäkningar visar att utsläppen från särskilt livsmedelssektorn och byggprocessen är betydande.


För elanvändning och övrig energianvändning hämtas statistik från SCB med cirka 14 månaders fördröjning. De senaste uppgifterna är för 2021.
För transporter, jordbruk och industri är de senaste uppgifterna från 2021. Uppgifter för dessa sektorer hämtas från SMED, som redovisar statistik med 21 månaders fördröjning. För långväga resande saknas komplett källa från 2014, och delar av statistiken är framskriven (det vill säga 2014 års värden används, men justerade för befolkningsökning). För 2020 har ett antagande gjorts att utsläppen från långväga resande minskat med 80 % under pandemin, enligt uppgifter från Sveriges Natur.

Uppdaterad: 2024-01-25