Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp totalt

Indikator SE. 1.1. 1

Indikatorn visar utsläpp av växthusgaser inom Uppsalas geografiska område. Här ingår utsläpp från uppvärmning, elanvändning (inklusive ånga och kyla), trafikarbete samt icke-energirelaterade utsläpp från jordbruk och industriprocesser. Tillägg görs också för Uppsalabornas långväga semester- och affärsresande. Utsläpp från varor och livsmedel som Uppsalaborna konsumerar ingår inte. Utsläppen omfattar koldioxid, metan och dikväveoxid och redovisas i ton koldioxidekvivalenter (CO2e). Energianvändning för uppvärmning är normalårskorrigerad enligt SMHI:s graddagar.

Utsläpp av växthusgaser inom Uppsalas geografiska område.

Rad-id Mätområde Datum Värde (kton)
0 Totalt 1990 1363
1 Totalt 2000 1242
2 Totalt 2010 1342
3 Totalt 2015 1128
4 Totalt 2016 1152
5 Totalt 2017 1154
6 Totalt 2018 1229
7 Totalt 2019 1136
8 Totalt 2020 770
9 Totalt 2021 785
10 Totalt 2022 808
11 Totalt 2023 819
12 Uppvärmning 1990 562
13 Uppvärmning 2000 330
14 Uppvärmning 2010 414
15 Uppvärmning 2015 291
16 Uppvärmning 2016 317
17 Uppvärmning 2017 310
18 Uppvärmning 2018 365
19 Uppvärmning 2019 292
20 Uppvärmning 2020 175
21 Uppvärmning 2021 172
22 Uppvärmning 2022 139
23 Uppvärmning 2023 133
24 Elanvändning 1990 188
25 Elanvändning 2000 209
26 Elanvändning 2010 183
27 Elanvändning 2015 117
28 Elanvändning 2016 119
29 Elanvändning 2017 116
30 Elanvändning 2018 139
31 Elanvändning 2019 127
32 Elanvändning 2020 59
33 Elanvändning 2021 73
34 Elanvändning 2022 64
35 Elanvändning 2023 55
36 Transport 1990 262
37 Transport 2000 272
38 Transport 2010 293
39 Transport 2015 267
40 Transport 2016 256
41 Transport 2017 254
42 Transport 2018 251
43 Transport 2019 230
44 Transport 2020 230
45 Transport 2021 230
46 Transport 2022 204
47 Transport 2023 202
48 Arbetsmaskiner 1990 34
49 Arbetsmaskiner 2000 33
50 Arbetsmaskiner 2010 41
51 Arbetsmaskiner 2015 37
52 Arbetsmaskiner 2016 36
53 Arbetsmaskiner 2017 37
54 Arbetsmaskiner 2018 34
55 Arbetsmaskiner 2019 37
56 Arbetsmaskiner 2020 37
57 Arbetsmaskiner 2021 39
58 Arbetsmaskiner 2022 35
59 Arbetsmaskiner 2023 34
60 Industri, avfall och avlopp 1990 33
61 Industri, avfall och avlopp 2000 49
62 Industri, avfall och avlopp 2010 52
63 Industri, avfall och avlopp 2015 41
64 Industri, avfall och avlopp 2016 47
65 Industri, avfall och avlopp 2017 40
66 Industri, avfall och avlopp 2018 40
67 Industri, avfall och avlopp 2019 37
68 Industri, avfall och avlopp 2020 38
69 Industri, avfall och avlopp 2021 33
70 Industri, avfall och avlopp 2022 33
71 Industri, avfall och avlopp 2023 32
72 Jordbruk 1990 102
73 Jordbruk 2000 95
74 Jordbruk 2010 85
75 Jordbruk 2015 90
76 Jordbruk 2016 88
77 Jordbruk 2017 89
78 Jordbruk 2018 85
79 Jordbruk 2019 91
80 Jordbruk 2020 91
81 Jordbruk 2021 88
82 Jordbruk 2022 89
83 Jordbruk 2023 89
84 Långväga resande 1990 182
85 Långväga resande 2000 253
86 Långväga resande 2010 273
87 Långväga resande 2015 286
88 Långväga resande 2016 289
89 Långväga resande 2017 308
90 Långväga resande 2018 315
91 Långväga resande 2019 312
92 Långväga resande 2020 139
93 Långväga resande 2021 150
94 Långväga resande 2022 243
95 Långväga resande 2023 275
Datakälla: SCB, SMED, el- och värmeproducenter, SMHI, resvaneundersökningar, mfl. Kombineras av Uppsala kommun.

Kommentar

Uppsalas mål är att vara klimatneutralt 2030 för att bli klimatpositivt senast 2050. För att nå detta mål behöver växthusgasutsläppen minska med 10-14 procent per år.

År 2023 beräknas Uppsalas klimatpåverkan från el- och värmeanvändning, transporter, jordbruk och industriprocesser samt Uppsalabornas långväga resande uppgå till 817 tusen ton koldioxidekvivalenter. Det är 3,3 ton/invånare.

År 2022 beräknades Uppsalas utsläpp till 807 tusen ton. Det innebär att utsläppen fortsätter att öka med ca 1 % från 2022 till 2023. Enligt resultatet har utsläppen ökat inom långväga resande och industri medan övrig sektorer har alla minskat.

Utsläppen från elanvändning har minskat gentemot 2022 även om mängden förbrukad el ökade. Detta kommer från att den nordiska el-mixen baseras allt mer på förnybara elkällor. Från och med sammanställningen av utsläppen 2023 har emissionsfaktorn för nordisk el-mix uppdaterats och beräknas nu enligt en ny metodik som bättre ska återspegla hur den verkliga el-mixen ser ut i norden. Uppdateringen av emissionsfaktorn har skett retroaktivt och gäller från och med 2020, basåret för Uppsala kommuns nuvarande klimatmål. Uppdateringen av emissionsfaktorn har lett till en minskning i utsläppen från elanvändningen i Uppsala.

Utsläppen inom uppvärmning kommer framförallt från fjärrvärmen vilken värmer över 90 procent av Uppsala tätorts bostäder. Utsläppen i fjärrvärmeproduktionen kommer framförallt från den fossila plasten (cirka 50 procent) i det brännbara avfallet som förbränns i fjärrvärmeproduktionen. Se mer under avsnittet Energi. Utsläppen från uppvärmning minskar från 2023 jämfört med 2022. Mängden fjärrvärme som används i staden ökade marginellt under 2023 men i och med att utsläppen normalårskorrigeras ser vi en minskning. Normalårskorrigering genomförs för att göra utsläppen jämförbara över år oberoende de olika väderförhållanden som råder under åren.

Utsläppen inom trafik omfattar all trafik som sker inom kommunens gränser och baseras på bland annat trafikräkningar och uppgifter om fordonsflottans sammansättning.

Sektorn för jordbruk och industri omfattar icke energirelaterade utsläpp från bland annat idisslare, gödselhantering och markbearbetning i jordbruket, industriprocesser och produktanvändning samt från avfallsupplag och avlopp.

Utsläppen från långväga resande domineras av utsläppen från flygresor men inkluderar även väg- och båttrafik. Utsläppen för långväga resande minskade drastiskt 2020 till följd av pandemin men som förväntat fortsätter utsläppen att öka 2023 när inga restriktionerna kvarstår. Däremot är utsläppen från långväga resande fortfarande lägre än innan pandemin, med ca 13 %, därmed finns en risk att utsläppen kan fortsätta öka om resandet återgår till samma nivåer som innan pandemin.

Minskningen av utsläpp från lokala aktiviteter har de senaste åren motverkats av en kraftig ökning av utsläpp från Uppsalabornas långväga semesterresande, där flyg är den stora källan. Utöver flyg ingår väg- och båttrafik. Från 2021 till 2022 ökar utsläppen från långväga resande med 62% medan de lokala utsläppen från övriga sektorer tillsammans minskar med 9 %.

Utsläppen från tillverkning utanför Uppsala av livsmedel, produkter och byggnadsmaterial är idag inte med i sammanställningen på grund av att data saknas. Överslagsberäkningar visar att utsläppen från särskilt livsmedelssektorn och byggprocessen är betydande.


För elanvändning och övrig energianvändning hämtas statistik från SCB med cirka 14 månaders fördröjning. De senaste uppgifterna är för 2022.
För transporter, jordbruk och industri är de senaste uppgifterna från 2022. Uppgifter för dessa sektorer hämtas från SMED, som redovisar statistik med 21 månaders fördröjning. För långväga resande saknas komplett källa från 2014, och delar av statistiken är framskriven (det vill säga 2014 års värden används, men justerade för befolkningsökning). För 2020 har ett antagande gjorts att utsläppen från långväga resande minskat med 80 % under pandemin, enligt uppgifter från Sveriges Natur.

Uppdaterad: 2025-12-01