Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp totalt

Indikator SE. 1.1. 1

Indikatorn visar utsläpp av växthusgaser inom Uppsalas geografiska område. Här ingår utsläpp från uppvärmning, elanvändning (inklusive ånga och kyla), trafikarbete samt icke-energirelaterade utsläpp från jordbruk och industriprocesser. Tillägg görs också för Uppsalabornas långväga semester- och affärsresande. Utsläpp från varor och livsmedel som Uppsalaborna konsumerar ingår inte. Utsläppen omfattar koldioxid, metan och dikväveoxid och redovisas i ton koldioxidekvivalenter (CO2e). Energianvändning för uppvärmning är normalårskorrigerad enligt SMHI:s graddagar.

Utsläpp av växthusgaser inom Uppsalas geografiska område.

Rad-id Mätområde Datum Värde (kton)

0

Totalt

1990

1380

1

Totalt

2000

1258

2

Totalt

2010

1356

3

Totalt

2015

1143

4

Totalt

2016

1167

5

Totalt

2017

1173

6

Totalt

2018

1246

7

Totalt

2019

1153

8

Totalt

2020

841

9

Totalt

2021

871

10

Totalt

2022

882

11

Uppvärmning

1990

562

12

Uppvärmning

2000

330

13

Uppvärmning

2010

414

14

Uppvärmning

2015

291

15

Uppvärmning

2016

317

16

Uppvärmning

2017

310

17

Uppvärmning

2018

365

18

Uppvärmning

2019

292

19

Uppvärmning

2020

198

20

Uppvärmning

2021

204

21

Uppvärmning

2022

156

22

Elanvändning

1990

188

23

Elanvändning

2000

209

24

Elanvändning

2010

183

25

Elanvändning

2015

117

26

Elanvändning

2016

119

27

Elanvändning

2017

116

28

Elanvändning

2018

139

29

Elanvändning

2019

127

30

Elanvändning

2020

107

31

Elanvändning

2021

121

32

Elanvändning

2022

114

33

Transport

1990

273

34

Transport

2000

283

35

Transport

2010

300

36

Transport

2015

274

37

Transport

2016

263

38

Transport

2017

261

39

Transport

2018

260

40

Transport

2019

253

41

Transport

2020

229

42

Transport

2021

230

43

Transport

2022

207

44

Arbetsmaskiner

1990

37

45

Arbetsmaskiner

2000

36

46

Arbetsmaskiner

2010

44

47

Arbetsmaskiner

2015

40

48

Arbetsmaskiner

2016

39

49

Arbetsmaskiner

2017

42

50

Arbetsmaskiner

2018

37

51

Arbetsmaskiner

2019

39

52

Arbetsmaskiner

2020

41

53

Arbetsmaskiner

2021

43

54

Arbetsmaskiner

2022

38

55

Industri, avfall och avlopp

1990

32

56

Industri, avfall och avlopp

2000

48

57

Industri, avfall och avlopp

2010

52

58

Industri, avfall och avlopp

2015

41

59

Industri, avfall och avlopp

2016

47

60

Industri, avfall och avlopp

2017

44

61

Industri, avfall och avlopp

2018

40

62

Industri, avfall och avlopp

2019

39

63

Industri, avfall och avlopp

2020

32

64

Industri, avfall och avlopp

2021

31

65

Industri, avfall och avlopp

2022

32

66

Jordbruk

1990

106

67

Jordbruk

2000

99

68

Jordbruk

2010

89

69

Jordbruk

2015

93

70

Jordbruk

2016

92

71

Jordbruk

2017

93

72

Jordbruk

2018

89

73

Jordbruk

2019

90

74

Jordbruk

2020

95

75

Jordbruk

2021

91

76

Jordbruk

2022

92

77

Långväga resande

1990

182

78

Långväga resande

2000

253

79

Långväga resande

2010

273

80

Långväga resande

2015

286

81

Långväga resande

2016

289

82

Långväga resande

2017

308

83

Långväga resande

2018

315

84

Långväga resande

2019

312

85

Långväga resande

2020

139

86

Långväga resande

2021

150

87

Långväga resande

2022

243

Datakälla: SCB, SMED, el- och värmeproducenter, SMHI, resvaneundersökningar, mfl. Kombineras av Uppsala kommun.

Kommentar

Uppsalas mål är att vara klimatneutralt 2030 för att bli klimatpositivt senast 2050. För att nå detta mål behöver växthusgasutsläppen minska med 10-14 procent per år.

År 2022 beräknas Uppsalas klimatpåverkan från el- och värmeanvändning, transporter, jordbruk och industriprocesser samt Uppsalabornas långväga resande uppgå till 882 tusen ton koldioxidekvivalenter. Det är 3,6 ton/invånare.

År 2021 beräknades Uppsalas utsläpp till 871 tusen ton. Det innebär att utsläppen fortsätter att öka med ca 2% från 2021 till 2022. Enligt resultatet har utsläppen ökat inom långväga resande och industri medan övrig sektorer har alla minskat.

Utsläppen inom uppvärmning kommer framförallt från fjärrvärmen vilken värmer över 90 procent av Uppsalas bostäder. Utsläppen i fjärrvärmeproduktionen kommer framförallt från den fossila plasten (cirka 40 procent) i det brännbara avfallet som förbränns i produktionen. Se mer under avsnittet Energi.

Utsläppen av elanvändning har minskat gentemot 2021 och lika så den förbrukade mängden el i Uppsala. Utsläppen från elanvändning är beräknade utifrån en Uppsalamix, det vill säga en kombination av lokal elproduktion och Nordisk elmix.

Utsläppen inom trafik omfattar all trafik som sker inom kommunens gränser och baseras på bland annat trafikräkningar och uppgifter om fordonsflottans sammansättning.

Sektorn för jordbruk och industri omfattar icke energirelaterade utsläpp från bland annat idisslare, gödselhantering och markbearbetning i jordbruket, industriprocesser och produktanvändning samt från avfallsupplag och avlopp.

Utsläppen från långväga resande domineras av utsläppen från flygresor men inkluderar även väg- och båttrafik. Utsläppen för långväga resande minskade drastiskt 2020 till följd av pandemin men som förväntat fortsätter utsläppen att öka kraftigt 2022 när inga restriktionerna kvarstår. Däremot är utsläppen från långväga resande fortfrande lägre än innan pandemin, med ca 22 %, därmed finns en risk att utsläppen kan fortsätta öka om resandet åtegår till samma nivår som innan pandemin.

Minskningen av utsläpp från lokala aktiviteter har de senaste åren motverkats av en kraftig ökning av utsläpp från Uppsalabornas långväga semesterresande, där flyg är den stora källan. Utöver flyg ingår väg- och båttrafik. Från 2021 till 2022 ökar utsläppen från långväga resande med 62% medan de lokala utsläppen från övriga sektorer tillsamans minskar med 9 %.

Utsläppen från tillverkning utanför Uppsala av livsmedel, produkter och byggnadsmaterial är idag inte med i sammanställningen på grund av att data saknas. Överslagsberäkningar visar att utsläppen från särskilt livsmedelssektorn och byggprocessen är betydande.


För elanvändning och övrig energianvändning hämtas statistik från SCB med cirka 14 månaders fördröjning. De senaste uppgifterna är för 2022.
För transporter, jordbruk och industri är de senaste uppgifterna från 2022. Uppgifter för dessa sektorer hämtas från SMED, som redovisar statistik med 21 månaders fördröjning. För långväga resande saknas komplett källa från 2014, och delar av statistiken är framskriven (det vill säga 2014 års värden används, men justerade för befolkningsökning). För 2020 har ett antagande gjorts att utsläppen från långväga resande minskat med 80 % under pandemin, enligt uppgifter från Sveriges Natur.

Uppdaterad: 2024-09-30