Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp totalt

Indikator SE. 1.1. 1

Indikatorn visar utsläpp av växthusgaser inom Uppsalas geografiska område. Här ingår utsläpp från uppvärmning, elanvändning (inklusive ånga och kyla), trafikarbete samt icke-energirelaterade utsläpp från jordbruk och industriprocesser. Tillägg görs också för Uppsalabornas långväga semester- och affärsresande. Utsläpp från varor och livsmedel som Uppsalaborna konsumerar ingår inte. Utsläppen omfattar koldioxid, metan och dikväveoxid och redovisas i ton koldioxidekvivalenter (CO2e). Energianvändning för uppvärmning är normalårskorrigerad enligt SMHI:s graddagar.

Utsläpp av växthusgaser inom Uppsalas geografiska område.

Rad-id Mätområde Datum Värde (kton)

0

Totalt

1990

1363

1

Totalt

2000

1242

2

Totalt

2010

1342

3

Totalt

2015

1128

4

Totalt

2016

1152

5

Totalt

2017

1154

6

Totalt

2018

1229

7

Totalt

2019

1136

8

Totalt

2020

769

9

Totalt

2021

783

10

Totalt

2022

807

11

Totalt

2023

819

12

Uppvärmning

1990

562

13

Uppvärmning

2000

330

14

Uppvärmning

2010

414

15

Uppvärmning

2015

291

16

Uppvärmning

2016

317

17

Uppvärmning

2017

310

18

Uppvärmning

2018

365

19

Uppvärmning

2019

292

20

Uppvärmning

2020

175

21

Uppvärmning

2021

172

22

Uppvärmning

2022

139

23

Uppvärmning

2023

133

24

Elanvändning

1990

188

25

Elanvändning

2000

209

26

Elanvändning

2010

183

27

Elanvändning

2015

117

28

Elanvändning

2016

119

29

Elanvändning

2017

116

30

Elanvändning

2018

139

31

Elanvändning

2019

127

32

Elanvändning

2020

59

33

Elanvändning

2021

73

34

Elanvändning

2022

64

35

Elanvändning

2023

54

36

Transport

1990

262

37

Transport

2000

272

38

Transport

2010

293

39

Transport

2015

267

40

Transport

2016

256

41

Transport

2017

254

42

Transport

2018

251

43

Transport

2019

230

44

Transport

2020

230

45

Transport

2021

230

46

Transport

2022

204

47

Transport

2023

202

48

Arbetsmaskiner

1990

34

49

Arbetsmaskiner

2000

33

50

Arbetsmaskiner

2010

41

51

Arbetsmaskiner

2015

37

52

Arbetsmaskiner

2016

36

53

Arbetsmaskiner

2017

37

54

Arbetsmaskiner

2018

34

55

Arbetsmaskiner

2019

37

56

Arbetsmaskiner

2020

37

57

Arbetsmaskiner

2021

39

58

Arbetsmaskiner

2022

35

59

Arbetsmaskiner

2023

34

60

Industri, avfall och avlopp

1990

33

61

Industri, avfall och avlopp

2000

49

62

Industri, avfall och avlopp

2010

52

63

Industri, avfall och avlopp

2015

41

64

Industri, avfall och avlopp

2016

47

65

Industri, avfall och avlopp

2017

40

66

Industri, avfall och avlopp

2018

40

67

Industri, avfall och avlopp

2019

37

68

Industri, avfall och avlopp

2020

37

69

Industri, avfall och avlopp

2021

32

70

Industri, avfall och avlopp

2022

32

71

Industri, avfall och avlopp

2023

33

72

Jordbruk

1990

102

73

Jordbruk

2000

95

74

Jordbruk

2010

85

75

Jordbruk

2015

90

76

Jordbruk

2016

88

77

Jordbruk

2017

89

78

Jordbruk

2018

85

79

Jordbruk

2019

91

80

Jordbruk

2020

91

81

Jordbruk

2021

88

82

Jordbruk

2022

89

83

Jordbruk

2023

89

84

Långväga resande

1990

182

85

Långväga resande

2000

253

86

Långväga resande

2010

273

87

Långväga resande

2015

286

88

Långväga resande

2016

289

89

Långväga resande

2017

308

90

Långväga resande

2018

315

91

Långväga resande

2019

312

92

Långväga resande

2020

139

93

Långväga resande

2021

150

94

Långväga resande

2022

243

95

Långväga resande

2023

275

Datakälla: SCB, SMED, el- och värmeproducenter, SMHI, resvaneundersökningar, mfl. Kombineras av Uppsala kommun.

Kommentar

Uppsalas mål är att vara klimatneutralt 2030 för att bli klimatpositivt senast 2050. För att nå detta mål behöver växthusgasutsläppen minska med 10-14 procent per år.

År 2023 beräknas Uppsalas klimatpåverkan från el- och värmeanvändning, transporter, jordbruk och industriprocesser samt Uppsalabornas långväga resande uppgå till 819 tusen ton koldioxidekvivalenter. Det är 3,3 ton/invånare.

År 2022 beräknades Uppsalas utsläpp till 807 tusen ton. Det innebär att utsläppen fortsätter att öka med ca 1 % från 2022 till 2023. Enligt resultatet har utsläppen ökat inom långväga resande och industri medan övrig sektorer har alla minskat.

Utsläppen från elanvändning har minskat gentemot 2022 även om mängden förbrukad el ökade. Detta kommer från att den nordiska el-mixen baseras allt mer på förnybara elkällor. Från och med sammanställningen av utsläppen 2023 har emissionsfaktorn för nordisk el-mix uppdaterats och beräknas nu enligt en ny metodik som bättre ska återspegla hur den verkliga el-mixen ser ut i norden. Uppdateringen av emissionsfaktorn har skett retroaktivt och gäller från och med 2020, basåret för Uppsala kommuns nuvarande klimatmål. Uppdateringen av emissionsfaktorn har lett till en minskning i utsläppen från elanvändningen i Uppsala.

Utsläppen inom uppvärmning kommer framförallt från fjärrvärmen vilken värmer över 90 procent av Uppsala tätorts bostäder. Utsläppen i fjärrvärmeproduktionen kommer framförallt från den fossila plasten (cirka 50 procent) i det brännbara avfallet som förbränns i fjärrvärmeproduktionen. Se mer under avsnittet Energi. Utsläppen från uppvärmning minskar från 2023 jämfört med 2022. Mängden fjärrvärme som används i staden ökade marginellt under 2023 men i och med att utsläppen normalårskorrigeras ser vi en minskning. Normalårskorrigering genomförs för att göra utsläppen jämförbara över år oberoende de olika väderförhållanden som råder under åren.

Utsläppen inom trafik omfattar all trafik som sker inom kommunens gränser och baseras på bland annat trafikräkningar och uppgifter om fordonsflottans sammansättning.

Sektorn för jordbruk och industri omfattar icke energirelaterade utsläpp från bland annat idisslare, gödselhantering och markbearbetning i jordbruket, industriprocesser och produktanvändning samt från avfallsupplag och avlopp.

Utsläppen från långväga resande domineras av utsläppen från flygresor men inkluderar även väg- och båttrafik. Utsläppen för långväga resande minskade drastiskt 2020 till följd av pandemin men som förväntat fortsätter utsläppen att öka 2023 när inga restriktionerna kvarstår. Däremot är utsläppen från långväga resande fortfrande lägre än innan pandemin, med ca 13 %, därmed finns en risk att utsläppen kan fortsätta öka om resandet åtegår till samma nivår som innan pandemin.

Minskningen av utsläpp från lokala aktiviteter har de senaste åren motverkats av en kraftig ökning av utsläpp från Uppsalabornas långväga semesterresande, där flyg är den stora källan. Utöver flyg ingår väg- och båttrafik. Från 2021 till 2022 ökar utsläppen från långväga resande med 62% medan de lokala utsläppen från övriga sektorer tillsamans minskar med 9 %.

Utsläppen från tillverkning utanför Uppsala av livsmedel, produkter och byggnadsmaterial är idag inte med i sammanställningen på grund av att data saknas. Överslagsberäkningar visar att utsläppen från särskilt livsmedelssektorn och byggprocessen är betydande.


För elanvändning och övrig energianvändning hämtas statistik från SCB med cirka 14 månaders fördröjning. De senaste uppgifterna är för 2022.
För transporter, jordbruk och industri är de senaste uppgifterna från 2022. Uppgifter för dessa sektorer hämtas från SMED, som redovisar statistik med 21 månaders fördröjning. För långväga resande saknas komplett källa från 2014, och delar av statistiken är framskriven (det vill säga 2014 års värden används, men justerade för befolkningsökning). För 2020 har ett antagande gjorts att utsläppen från långväga resande minskat med 80 % under pandemin, enligt uppgifter från Sveriges Natur.

Uppdaterad: 2025-08-26