Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp totalt

Indikator SE. 1.1. 1

Indikatorn visar utsläpp av växthusgaser inom Uppsalas geografiska område. Här ingår utsläpp från uppvärmning, elanvändning (inklusive ånga och kyla), trafikarbete samt icke-energirelaterade utsläpp från jordbruk och industriprocesser. Tillägg görs också för Uppsalabornas långväga semester- och affärsresande. Utsläpp från varor och livsmedel som Uppsalaborna konsumerar ingår inte. Utsläppen omfattar koldioxid, metan och dikväveoxid och redovisas i ton koldioxidekvivalenter (CO2e). Energianvändning för uppvärmning är normalårskorrigerad enligt SMHI:s graddagar.

Utsläpp av växthusgaser inom Uppsalas geografiska område.

Datakälla: SCB, SMED, el- och värmeproducenter, SMHI, resvaneundersökningar, mfl. Kombineras av Uppsala kommun.
Trend:
Utvecklingen går åt rätt håll Utvecklingen går åt rätt håll sedan 1990
Senaste värdet:
92 kton (2022)
Utgångsvärde:
106 kton (1990)
Koldioxidbudget:
22 kton (2050)

Kommentar

Uppsalas mål är att vara klimatneutralt 2030 för att bli klimatpositivt senast 2050. För att nå detta mål behöver växthusgasutsläppen minska med 10-14 procent per år.

År 2022 beräknas Uppsalas klimatpåverkan från el- och värmeanvändning, transporter, jordbruk och industriprocesser samt Uppsalabornas långväga resande uppgå till 882 tusen ton koldioxidekvivalenter. Det är 3,6 ton/invånare.

År 2021 beräknades Uppsalas utsläpp till 871 tusen ton. Det innebär att utsläppen fortsätter att öka med ca 2% från 2021 till 2022. Enligt resultatet har utsläppen ökat inom långväga resande och industri medan övrig sektorer har alla minskat.

Utsläppen inom uppvärmning kommer framförallt från fjärrvärmen vilken värmer över 90 procent av Uppsalas bostäder. Utsläppen i fjärrvärmeproduktionen kommer framförallt från den fossila plasten (cirka 40 procent) i det brännbara avfallet som förbränns i produktionen. Se mer under avsnittet Energi.

Utsläppen av elanvändning har minskat gentemot 2021 och lika så den förbrukade mängden el i Uppsala. Utsläppen från elanvändning är beräknade utifrån en Uppsalamix, det vill säga en kombination av lokal elproduktion och Nordisk elmix.

Utsläppen inom trafik omfattar all trafik som sker inom kommunens gränser och baseras på bland annat trafikräkningar och uppgifter om fordonsflottans sammansättning.

Sektorn för jordbruk och industri omfattar icke energirelaterade utsläpp från bland annat idisslare, gödselhantering och markbearbetning i jordbruket, industriprocesser och produktanvändning samt från avfallsupplag och avlopp.

Utsläppen från långväga resande domineras av utsläppen från flygresor men inkluderar även väg- och båttrafik. Utsläppen för långväga resande minskade drastiskt 2020 till följd av pandemin men som förväntat fortsätter utsläppen att öka kraftigt 2022 när inga restriktionerna kvarstår. Däremot är utsläppen från långväga resande fortfrande lägre än innan pandemin, med ca 22 %, därmed finns en risk att utsläppen kan fortsätta öka om resandet åtegår till samma nivår som innan pandemin.

Minskningen av utsläpp från lokala aktiviteter har de senaste åren motverkats av en kraftig ökning av utsläpp från Uppsalabornas långväga semesterresande, där flyg är den stora källan. Utöver flyg ingår väg- och båttrafik. Från 2021 till 2022 ökar utsläppen från långväga resande med 62% medan de lokala utsläppen från övriga sektorer tillsamans minskar med 9 %.

Utsläppen från tillverkning utanför Uppsala av livsmedel, produkter och byggnadsmaterial är idag inte med i sammanställningen på grund av att data saknas. Överslagsberäkningar visar att utsläppen från särskilt livsmedelssektorn och byggprocessen är betydande.


För elanvändning och övrig energianvändning hämtas statistik från SCB med cirka 14 månaders fördröjning. De senaste uppgifterna är för 2022.
För transporter, jordbruk och industri är de senaste uppgifterna från 2022. Uppgifter för dessa sektorer hämtas från SMED, som redovisar statistik med 21 månaders fördröjning. För långväga resande saknas komplett källa från 2014, och delar av statistiken är framskriven (det vill säga 2014 års värden används, men justerade för befolkningsökning). För 2020 har ett antagande gjorts att utsläppen från långväga resande minskat med 80 % under pandemin, enligt uppgifter från Sveriges Natur.

Uppdaterad: 2024-09-30