Andel av den sammanlagda sträcka som körs av bussar och (ej eldrivna) tåg där förnybara drivmedel används.
Andel förnybart bränsle
Indikator SE. 7.2. 1Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Uppsala |
2007 |
4,7 |
1 |
Uppsala |
2008 |
4,8 |
2 |
Uppsala |
2009 |
4,8 |
3 |
Uppsala |
2010 |
6,6 |
4 |
Uppsala |
2011 |
6,8 |
5 |
Uppsala |
2012 |
18,0 |
6 |
Uppsala |
2013 |
17,4 |
7 |
Uppsala |
2014 |
17,6 |
8 |
Uppsala |
2015 |
21,5 |
9 |
Uppsala |
2016 |
32,8 |
10 |
Uppsala |
2017 |
76,7 |
11 |
Uppsala |
2018 |
81,0 |
12 |
Uppsala |
2019 |
83,3 |
13 |
Uppsala |
2020 |
86,1 |
14 |
Uppsala |
2021 |
86,5 |
15 |
Uppsala |
2022 |
89,8 |
16 |
Uppsala |
2023 |
99,0 |
17 |
Riket |
2007 |
6,6 |
18 |
Riket |
2008 |
9,1 |
19 |
Riket |
2009 |
11,6 |
20 |
Riket |
2010 |
17,4 |
21 |
Riket |
2011 |
27,8 |
22 |
Riket |
2012 |
37,6 |
23 |
Riket |
2013 |
49,1 |
24 |
Riket |
2014 |
57,4 |
25 |
Riket |
2015 |
65,4 |
26 |
Riket |
2016 |
76,3 |
27 |
Riket |
2017 |
85,2 |
28 |
Riket |
2018 |
87,5 |
29 |
Riket |
2019 |
90,1 |
30 |
Riket |
2020 |
92,6 |
31 |
Riket |
2021 |
94,4 |
32 |
Riket |
2022 |
93,3 |
33 |
Riket |
2023 |
95,1 |
Kommentar
Uppgifterna gäller andelen fordonskilometer (trafikarbete) som utförts med förnybara drivmedel i bussar och icke eldrivna tåg. För Uppsala gäller siffrorna länstrafiken i Uppsala län. I den nationella siffran ingår inte långfärdsbussar hos kommersiella aktörer.