Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i personbil

Indikator SE. 7.3. 6

Indikatorn visar persontransportarbetet (personkm) dividerat med kommunens folkmängd.

Dessa uppgifter finns inte på kommunal nivå, utan är beräknade utifrån det nationella nyckeltalet om det genomsnittliga antalet personer i varje bil och den genomsnittliga körsträckan per kommuninvånare för de bilar som är registrerade i kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina bilar, och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende.

Genomsnittlig resesträcka i personbil per kommuninvånare (1000 km/capita).

Rad-id Mätområde Datum Värde (1000 km/capita)

0

Uppsala

2006

10,4

1

Uppsala

2008

9,9

2

Uppsala

2009

9,7

3

Uppsala

2010

9,6

4

Uppsala

2011

9,6

5

Uppsala

2012

9,5

6

Uppsala

2013

9,2

7

Uppsala

2014

9,2

8

Uppsala

2015

9,5

9

Uppsala

2016

9,5

10

Uppsala

2017

9,3

11

Uppsala

2018

9,2

12

Uppsala

2019

7,3

13

Uppsala

2020

6,9

14

Riket

2006

11,9

15

Riket

2007

12,0

16

Riket

2008

11,8

17

Riket

2009

11,7

18

Riket

2010

11,5

19

Riket

2011

11,5

20

Riket

2012

11,3

21

Riket

2013

11,2

22

Riket

2014

11,3

23

Riket

2015

11,4

24

Riket

2016

11,5

25

Riket

2017

11,5

26

Riket

2018

11,3

27

Riket

2019

9,3

28

Riket

2020

8,7

Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2020, RUS/Länsstyrelserna: körsträckedata, SCB: Befolkningsstatistik. Hämtat från http://2030.miljobarometern.se

Kommentar

OBS Den stora minskningen av resesträckorna år 2019 beror på ett tidsseriebrott. Trafikanalys beräknar transportarbete i personbil med en ny metod från och med detta år, så att värdena inte kan jämföras med tidigare år.

Uppgifter för Uppsala kommun saknas 2007.

Uppdaterad: 2022-12-22