Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i personbil

Indikator SE. 7.3. 6

Indikatorn visar persontransportarbetet (personkm) dividerat med kommunens folkmängd.

Dessa uppgifter finns inte på kommunal nivå, utan är beräknade utifrån det nationella nyckeltalet om det genomsnittliga antalet personer i varje bil och den genomsnittliga körsträckan per kommuninvånare för de bilar som är registrerade i kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina bilar, och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende.

Genomsnittlig resesträcka i personbil per kommuninvånare (1000 km/capita).

Rad-id Mätområde Datum Värde (1000 km/capita)
0 Uppsala 2006 10,4
1 Uppsala 2008 9,9
2 Uppsala 2009 9,7
3 Uppsala 2010 9,6
4 Uppsala 2011 9,6
5 Uppsala 2012 9,5
6 Uppsala 2013 9,2
7 Uppsala 2014 9,2
8 Uppsala 2015 9,5
9 Uppsala 2016 9,5
10 Uppsala 2017 9,3
11 Uppsala 2018 9,2
12 Uppsala 2019 7,3
13 Uppsala 2020 6,9
14 Uppsala 2021 7,0
15 Uppsala 2022 7,0
16 Riket 2006 11,9
17 Riket 2007 12,0
18 Riket 2008 11,8
19 Riket 2009 11,7
20 Riket 2010 11,5
21 Riket 2011 11,5
22 Riket 2012 11,3
23 Riket 2013 11,2
24 Riket 2014 11,3
25 Riket 2015 11,4
26 Riket 2016 11,5
27 Riket 2017 11,5
28 Riket 2018 11,3
29 Riket 2019 9,3
30 Riket 2020 8,7
31 Riket 2021 8,6
32 Riket 2022 9,0
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2022, RUS/Länsstyrelserna: körsträckedata, SCB: Befolkningsstatistik. Hämtat från http://2030.miljobarometern.se

Kommentar

OBS Den stora minskningen av resesträckorna år 2019 beror på ett tidsseriebrott. Trafikanalys beräknar transportarbete i personbil med en ny metod från och med detta år, så att värdena inte kan jämföras med tidigare år.

Uppgifter för Uppsala kommun saknas 2007.

Uppdaterad: 2025-08-26